Vydaná a přeložená literatura k waldorfské pedagogice (výběr)

(1) PUBLIKACE, KTERÉ SI MŮŽETE OBJEDNAT NA E-SHOPU Franesa – Anthroposofie pod jednou střechou

Baur, Alfred: Léčebná síla hlásek a vliv Loga. 
Základy chirofonetiky.
Chirofonetická asociace 2007, pevná vazba.

Boettger, Ch. a kol.: Mediální pedagogika na waldorfských školách. Kurikulum a technické vybavení.
V této brožuře je představena praktická koncepce mediální pedagogiky, která respektuje a zohledňuje lidský vývoj a jeho jednotlivé fáze ve smyslu waldorfské pedagogiky. Vychází ze zkušeností, které waldorfská pedagogika nashromáždila za sto let své existence, aplikuje je na nové oblasti života a tyto znalosti neustále dál rozvíjí.
AWŠ ČR 2022. Brož.

Boogerd, Cornelis: Éterné tělo ve výchově malých dětí.  
Kniha mj. přináší praktické příklady a cvičení, pojednává o vztahu životních a učebních procesů, jaký vliv na děti mají lidové písně a hudba, jak dobře vytvářet různé kruhové hry, jaký význam má nápodoba a zvyklosti a další jiné náměty. Kniha zároveň poskytuje návody, jak vyvíjet své vlastní éterné síly. Fabula 2009, pevná vazba, ilustrace, dvoubarevný tisk.

Brakel, Johannes F.: Grohmann, Gerbert: Sloni, vlaštovky a delfíni. 
Jak žijí zvířata.
Fabula 2010. Váz., formát 23 × 16 cm, ilustrace.

Buermann, Uwe: Jak (pře)žít s médii. 
Téma médií se týká nás všech, neboť v málokteré oblasti se praktikovaná globalizace ukazuje tak zřetelně jako v této. To platí především pro komunikační média. Sotva ještě existuje země, v níž by člověk nemohl telefonovat mobilním telefonem, a také internet je přístupný stále většímu počtu lidí.
Fabula 2009. Váz., barevné grafy, počet stran 240.

Dostal, J.: A co je vlastně zač, ta AN-THRO-PO-SO-FI-E? 
Eseje a přednášky k uvedení do díla Rudolfa Steinera.
Anthroposofická společnost a Opherus. Brož.,146 stran.

Dostal, J.; Steiner R.: Tvořivá řeč a cvičení výslovnosti pro rozvoj tvořivé řeči. 
Touto knihou je položen základní kámen k umění tvořivé řeči v českém jazyce. Zároveň obsahuje i původní německá cvičení vytvořená Rudolfem Steinerem.
Opherus 2022 (2. vydání). Brož., kapesní formát, 108 stran.

Dostal, Jan: Život s duchem jazyka (1. i 2. díl)
1.díl: O jazyku, řeči a mluvě všeobecně a o češtině zvlášť. Opherus 2007. Brož.
2.díl: O básních a jak je číst, prožívat a psát. Opherus 2008. Brož.
Hluboký vhled do českého jazyka se mimo jiné opírá o vynikající práce jednoho z největších znalců češtiny – Pavla Eisnera.

Goethe, Johann W.: Smyslově morální účinek barev. 
Tato knížka chce čtenářům přiblížit část Goethovy Nauky o barvách a zdůraznit zejména objektivní účinek barev na citový život. Goethovy podněty mohu najít nové využití nejen v současné umělecké tvorbě a pedagogice, ale také v terapii psychických poruch.
Franesa 2004. Brož., počet stran 110.

Götte, W.M. a kol.: Vývojové úkoly a kompetence ve vzdělávacím plánu waldorfských škol. 
Otázka, proč by měl člověk vůbec rozvíjet právě určité kompetence, se ve waldorfské pedagogice nedá zodpovědět požadavky hospodářství nebo vzdělávací politiky. Správná hlediska pro volbu kompetencí musejí vyplývat ze samotného rozvoje lidské individuality.
AWŠ ČR 2022. Váz., 382 stran.

Heydebrand, Caroline von: O duševní podstatě dítěte. 
Vnímavý průvodce světem dítěte pro rodiče, vychovatele i učitele.
Baltazar 1993. Brož.

Hradil, Radomil (ed.): Výchova a zdraví našich dětí. 
Kniha německých pedagogů a lékařů, kteří dokázali uchopit poznatky Rudolfa Steinera a přenést je do každodenní poradenské a léčebné praxe. Témata jsou: charakter a temperamenty, dětské konstituční typy, rozvíjení smysl v dětském věku, správné otužování malého dítěte, význam dětských her, děti s poruchami chování, jak pomoci hyperaktivním dětem a podobně.
Fabula 2004. Váz., počet stran 234.

Hübner, Edwin a kol.: Gawan 2.0. Vědomý vztah k médiím a waldorfská pedagogika. 
Hlavní rysy waldorfské pedagogiky ve vztahu k médiím.
AWŠ ČR 2020. Brož.

Hübner, Edwin a kol.: Gawan 2.1. Průvodce rodičů po mediální džungli. 
Praktické rady pro rodinnou výchovu ve vztahu k médiím, vycházející z principů waldorfských škol.
AWŠ ČR 2020. Brož.

Lievegoed, Bernard C.J.: Vývojové fáze dítěte. 
Skutečně nezbytné základy vývojové psychologie pro učitele a vychovatele.
Baltazar 1992.

Ronovský, Vít: Anthroposofické pojetí světa a člověka jako základní východisko waldorfské pedagogiky. 
Waldorfská pedagogika bývá předmětem kritiky, která často k jejím východiskům spočívajícím v anthroposofii přistupuje spíše povrchně a nezřídka je chápe jako „náboženskou ideologii”. Na otázku, co leží za tímto principiálním neporozuměním, se kniha pokouší podat odpověď uchopením těchto východisek prizmatem paradigmatu. Věnuje se tak původu waldorfské pedagogiky, podrobně rozebírá goetheanistickou teorii poznání a fenomenologickou metodu, analyzuje anthroposofickou antropologii v pozadí waldorfské pedagogiky a zabývá se také problematikou „náboženskosti” waldorfských škol. Na základě podrobného zmapování těchto základních východisek kniha ukazuje, že pokud chceme waldorfskou pedagogiku pochopit, musíme ji uchopovat pouze vcelku, jako systém vzájemně se podpírajících idejí, které není možné vytrhávat z jejich paradigmatického kontextu.
Fabula 2011. Brož., počet stran 115.

Seiler-Hugova, Ueli: Barvy – vidět, prožívat, rozumět. 
Kniha zavádí čtenáře poutavou formou do světa barev. V čem tkví tajemství duhy ? A jaké je kouzlo optického hranolu ? Nejen tyto fenomény vysvětluje autor, který je zároveň zkušeným pedagogem. Čtenářům dává rovněž návod, jak prožít prostřednictvím jednoduchých experimentů obrovské barevné dobrodružství.
WaldPress 2009. Váz., počet stran 140, křídový papír, velké množství fotografií a nákresů

Seiler-Hugova, Ueli: Integrální nauka o hvězdách. 
Kniha pro všechny, kdo rádi pozvednou zrak k hvězdnému nebi, chtějí o něm vědět více a mají chuť poznat fascinaci integrální naukou o hvězdách.
WaldPress 2010. Váz., počet stran 240, křídový papír, velké množství fotografií a nákresů.

Seiler-Hugova, Ueli: Velká kniha o Parzivalovi
Autor představuje příběh o Parzivalovi jako idealizovaný vzor duchovního vývoje člověka a podává tento středověký příběh jako moderní cestu zasvěcení. Díky této interpretaci se pak mnohým čtenářům otevře smysl středověkého vyprávění a jeho aktuálnost pro dnešní dobu. Vzhledem k tomu, že autor pracuje více než 40 let s mládeží, obsahuje jeho převyprávění vše podstatné a je vhodné také pro učitele, vychovatele i rodiče k tomu, aby s příběhem mohli dále pracovat a předávat ho dále.
Waldpress
, Pevná vazba.

Smolková, Táňa: Dítě v úctě přijmout… 
Mgr. Táňa Smolková ve své publikaci shrnuje své zkušenosti z pedagogického působení: objasňuje filozofii a cíle waldorfské pedagogiky, popisuje metody práce s dětmi podle jejích zásad a poskytuje množství praktických rad, jež lze s prospěchem využít ve všech typech mateřských škol.
Maitrea 2007. Brož., formát A5, počet stran 110.

Smolková, Táňa: Na cestě od lilie k růži.
Publikace o netradičně tradicionalistické metodě výchovy, založené na zásadách waldorfské pedagogiky a čerpající z duchovního odkazu českého pedagoga Přemysla Pittera, je určena všem, kdo pečují o děti předškolního věku – rodičům, vychovatelům, učitelům. Její autorka, zkušená pedagožka Táňa Smolková přesvědčeně a přesvědčivě líčí výchovný koncept strukturovaný podle křesťanského roku a inspirovaný duchovním obsahem jeho sedmi klíčových úseků.
Maitrea 2007. Váz., formát A5, počet stran 125.

Soesman, Albert: Dvanáct smyslů. Brány duše. 
Tato kniha nizozemského lékaře Alberta Soesmana přináší živé rozpracování nauky R. Steinera o dvanácti smyslech. Vedle čtyř fyzických smyslů (hmat, životní smysl, smysl pro pohyb a smysl pro rovnováhu) má člověk čtyři smysly duševní (čich, chuť, zrak a smysl pro teplo) a čtyři smysly duchovní nebo také sociální (sluch, smysl pro řeč, resp. slovo, smysl pro myšlenky a smysl pro lidské já). Poznání této dvanácternosti lidských smyslů i jejich vzájemných polarit a souvislostí dává zejména pedagogům do rukou velmi důležitý nástroj pro jejich práci s dětmi. Zároveň umožňuje poznat celistvou bytost člověka jako tělo, duši a ducha a jeho vztah ke světu.
Fabula 2009. Váz., počet stran 210.

Steiner, R.: Výchova a vyučování na základě poznání člověka. 
Hluboké podněty pro pedagogickou práci s všeobecnou naukou o člověku (viz níže) a pro meditativní práci učitelů waldorfských škol.
(GA 302a) AWŠ ČR 2020. Váz.

Steiner, R.: Výchova a duchovní život současnosti.
Přednáškový cyklus z Ilkley v Yorkshire. Proč současná civilizace potřebuje nové metody výchovy? Odkud mají nové metody výchovy vzejít a jaké mají být? Zdůvodnění a založení Waldorfské školy. Kulturní konsekvence nových výchovných metod.
AWŠ ČR
.

Steiner, R.: Utváření vyučování na základě poznání člověka. 
Další impulsy k prohloubení pedagogické praxe waldorfské školy.
(GA 302) AWŠ ČR 2018. Váz.

Steiner, R.: Anthroposofie a pedagogika. 
Velice jasné shrnutí základních východisek a klíčových rysů waldorfské školy.
AWŠ ČR 2017. Brož.

Steiner, R.: Waldorfská pedagogika. Metodika a didaktika.
Přednášky původně určené učitelům Waldorfských škol. Rudolf Steiner se zamýšlí nad skutečnou hloubkou úlohy učitele, v dnešní době tak nedoceněné. Opherus 2003. Váz.

Steiner, R.: Výchova dítěte a metodika vyučování. 
V této knize se Rudolf Steiner zabývá jednotlivými sedmiletími ve vývoji dítěte..
Michael 2022. Pevná vazba.

Steiner, R.: Hlavní body sociální otázky.
Širší rámec pedagogiky v hlubokém pojetí sociální trojčlennosti.
Baltazar 1993. Váz.

Steiner, R.: Praktický výcvik myšlení.  
Útlá knížečka praktických cvičení bdělé, pozorné vnímavosti pro každý den.
Baltazar 1993. Brož.

Steiner, R.: Všeobecná nauka o člověku jako základ pedagogiky.
Přednášky původně určené učitelům Waldorfských škol. Rudolf Steiner se zamýšlí nad skutečnou hloubkou úlohy učitele, v dnešní době tak nedoceněné. Opherus 2003. Váz.

Steiner, Rudolf: Eurytmie jako viditelný zpěv. 
Smysl pro hudbu, pro samotný hudební obsah skladeb, se v novější západní civilizaci ztratil. To, co z něho zbylo, je už jen záliba pro elektrizující taneční rytmy, pro extázi z ohlušujícího hřmotu a pro hudbu jako zvukovou kulisu. Do této situace vnesl Rudolf Steiner před 100 lety nové umělecké odvětví – tónovou eurytmii: pohybové umění, které si neklade za úkol vyjadřovat – na způsob tance – osobní pocity z prožitku hudby, ale viditelně znázornit reálný a objektivní obsah určitého díla. Tak se tónová eurytmie snaží přispět k obnově vztahu moderního člověka k hudbě a umocnit jeho prožitek z ní
Fabula 2012. Váz., počet stran 144.

Steiner, Rudolf: Filosofie svobody.
Rudolf Steiner v tomto svém stěžejním díle odpovídá na otázku, nakolik je člověk svobodný a co vůbec znamená svoboda člověka. Ukazuje, že skutečná svoboda vyvěrá z morální intuice a je nanejvýš individuální záležitostí. Formuluje zde základní rysy etického individualismu a dává čtenáři nástroj k porozumění procesu poznání, zároveň ale také k nalézání cesty ke svobodnému mravnímu jednání.
Fabula 2010. Váz., počet stran 184.

Steiner, Rudolf: Tajemství barev.
Nové vydání jedné z nejprodávanějších knih Rudolfa Steinera přináší tři přednášky z května 1921, které tvoří základ jeho nauky o barvách, propojující umění, psychologii a filozofii. Steiner zde rozvíjí Goethovu teorii barev a nabízí hluboký pohled do podstaty barevného vnímání, jeho morálního a duchovního významu. Kniha přináší nové pojetí malířství, kde barva sama vytváří tvary a odraz niternost světa. Obsahuje též doplňující texty, včetně praktických návodů pro malbu a terapeutické využití barev. Tento výjimečný svazek obohatí každého, kdo hledá propojení vědeckého poznání s uměleckou intuicí a duchovní hloubkou.
Franesa 2024. Pevná., počet stran 230.

Wilhelm Schneider: Ti, kdož hledali ducha a Boží přátelé. 
Historické obrazy evropských duchovních kořenů.
Baltazar 1993. Brož.

(2) KNIHY vydané v rámci grantu ESF (2010-2013), které si můžete objednat přímo u nás: obec@iwaldorf.cz

Frans Carlgren, Arne Klingborg: Výchova ke svobodě. Pedagogika Rudolfa Steinera. Obrazy ze světového hnutí waldorfských škol.
Doplněné a aktualizované druhé české vydání tohoto jedinečného průvodce světem waldorfských škol.
( rozebráno )

Alain Denjean: Výuka cizích jazyků v praxi waldorfské školy.
Cizí jazyky nám vůbec nemusí být cizí. Celostní pojetí výuky cizích jazyků může vést člověka k životu s duchem jazyka.

Ron Dunselman: Namísto já. Omamné drogy a jejich působení na člověka
Velice obsáhlá, detailní fenomenologie působení drog na podstatu lidství a její vývoj se opírá o hluboké pojetí anthroposofické nauky o člověku. (rozebráno)

Erika Dühnfort, Ernst-Michael Kranich: Psaní a čtení na počátku waldorfské školy. Jeho význam pro učení a vývoj dítěte.
Proč děti mohou s chutí psát? A číst s porozuměním i se zájmem, ba s nadšením?
( rozebráno )

Hermann Koepke: Tři stupně ve vývoji školního dítěte. Sedmý, devátý a dvanáctý rok života z hlediska waldorfské pedagogiky. Praktické podněty pro rodiče a pedagogy
Tři přelomová období ve vývoji dítěte ve srozumitelných pedagogických obrazech a v širokých souvislostech vývoje člověka.
( rozebráno )

Ernst-Michael Kranich: O podstatě zvířat. Úvod do goetheanistické zoologie.
Pronikavé fenomenologické pozorování zvířecí říše umožňuje dnešnímu člověku, aby ji pochopil mnohem hlouběji, než bývá obvyklé.

Tobias Richter (ed.): Vzdělávací plán pro 1. až 12. ročník waldorfské školy.
Integrální dílo, které velmi podrobně a na vysoké odborné úrovni přibližuje celostní pedagogické intence a metodicko-didaktické nástroje waldorfských škol.
( rozebráno )

Ernst Schuberth: Matematika na počátku waldorfské školy. Její výstavba a odborné základy.
Proč mohou mít děti rády matematiku? A počítat, až jim zčervenají tváře?


(3) DALŠÍ PUBLIKACE K WALDORFSKÉ PEDAGOGICE (lze objednat např. u příslušných nakladatelství)

Eller, Helmut: Čtyři temperamenty. Příručka pro školu i život 
Fabula 2011.

Felber, Rosmarie; Reinhold, Susanne; Stückert, Andrea: Muzikoterapie. Terapie zpěvem.
Fabula 2005.

Goebel, Wolfgang; Glöckler, Michaela: Hovory o dětech. Medicínsko-pedagogický rádce.
WaldPress 2012.

Pleštil, Dušan: Okem ducha. Živá příroda v přírodovědných spisech J.W.Goetheho.
Oikoymenh 2006.

Steiner, Rudolf: Eurytmie jako viditelná mluva.
Fabula 2008.

Steiner, Rudolf: Má cesta životem.
Michael 2000.

Streit, Jakob: A bylo světlo. Od stvoření světa k arše Noemově.
Fabula 2010.

Streit, Jakob: Proč děti potřebují pohádky.
Fabula 2003.

Woitinas, Siegfried: Indigové děti.
Fabula 2004.

Zuzák, Tomáš: Hledání vztahu jako základ pedagogiky.
Fabula 2004.


(4) DALŠÍ PŘEKLADY A TEXTY (obvykle dostupné v elektronické podobě)

Glöcklerová, M., Goebel, W.: Co je to waldorfská pedagogika.
Heydebrand, C.v.: Učební plán svobodných waldorfských škol.
Kolisko, E.: Obrazy o svobodné waldorfské škole.
Mackensen, M.v.: Výuka fyziky na waldorfské škole.
Mackensen, M.v.: Výuka chemie na waldorfské škole.
Steiner, R.: Poznání člověka a utváření vyučování.
Steiner, R. (Altehage, G.): K pedagogice v období střední školy.
Stockmeyer, K.: Učební plán pro waldorfské školy.
Stoeckli, T.: Pedagogika mládeže.
Wünsch, W.: Vyučování hudby na waldorfské škole.

Vznik waldorfské střední školy. Sborník z konference v St.Paul, USA 1995.
Waldorfská pedagogika a výzvy současného světa. Přepis panelové diskuse v Radiu Svobodná Evropa 16.1.1998


(5) DIPLOMOVÉ PRÁCE o waldorfské pedagogice (výběr)

Čáslavová, M.: Změna sociálního klimatu v klasických a alternativních třídách. PedF OU Ostrava 1995.
Dvořanová, D.: Vyučování geometrie na speciální waldorfské škole aneb od kreslení forem k Pythagorově větě. PedF UK Praha 2002.
Foltová, P.: Výchovné možnosti ve výuce v alternativních školách (výtvarná výchova ve waldorfské škole). PedF OU Ostrava 2002.
Hladíková D.: Vyučování matematiky na waldorfské škole. PedF UK Praha 1992.
Hvolka, B.: Waldorfská pedagogika – její utváření a situace u nás. PedF UK Praha 1994.
Kožušníková, H.: Vyučování němčiny na waldorfské škole. PedF UK Praha 2002.
Kubíková, E.: Alternativní – waldorfská škola v Příbrami. FF UK Praha 1994.
Kupková, M.: Srovnání obsahu a významu pracovního vyučování na škole waldorfského typu a tradičního typu. PedF OU Ostrava 1996.
Líbalová, M.: K problematice časového uspořádání vyučování waldorfské školy. PedF UK Praha 2002.
Macková, N.: Matematika ve waldorfské škole. PedF OU Ostrava1998.
Matějíčková, J.: Klima školy se zaměřením na waldorfskou školu. PedF MU Brno 1997.
Petrová, D.: Hodnocení žáků na waldorfské škole. FF UK Praha 2004.
Pleštil, D.: Vyučování přírodopisu na waldorfské škole. PřF UK Praha 1997.
Pytlíčková, H.: Pojetí člověka ve waldorfské pedagogice. PedF OU Ostrava 2002.
Sedláková, L.: Výuka anglického jazyka na waldorfské škole. FHS UP Pardubice 2002.
Smolka, I.: Návrh modelu české střední waldorfské školy. MÚVS ČVUT Praha 2001.
Smolková, T.: Vzdělávací program Waldorfská mateřská škola. FF UK Praha 2003.
Stoklasová, A.: Evaluace jako prostředek rozvoje školy. FF MU Brno 1997.
Svobodová, J.: Srovnání tvořivosti žáků na klasické a waldorfské škole. FF MU Brno 1999.
Škopek, K.: Svobodné waldorfské školství. VŠCHT Praha 1992.
Štverková, T.: Místo waldorfských škol v proudu transformace českého školství. PedF OU Ostrava 1997.
Vanclová, O.: Vyučování angličtiny na waldorfské škole, PedF UK Praha 2003.
Vaňková, S.: Steinerova pedagogická antropologie a škola waldorfského typu u nás (se zvláštním zřetelem na vývojové fáze dítěte) – pozorování v epochovém vyučování.Ostrava, PedF OU Ostrava1998.
Zdražil, T.: Vyučování dějepisu na waldorfské škole, FF UK Praha 1996.


(6) DŘÍVĚJŠÍ VYDÁNÍ, která již nejsou v prodeji

Carlgren, Frans: Výchova ke svobodě. Pedagogika Rudolfa Steinera. Baltazar 1991.
Dostal, Jan: Tři kapitoly o Komenském. Ioanes 1996.
Grecmanová, H.; Urbanovská, E.: Waldorfská škola. Hanex, Olomouc 1996.
Gruneliusová, E. M.: Výchova v raném dětském věku. Baltazar 1992.
Hofrichter, Hansjörg: Waldorf – jméno a jeho příběh. Vydal BFWS pro AWŠ ČR, Stuttgart 2004.
Kranich, E.-M.: Waldorfské školy. Opherus 2000.
Kolektiv autorů: Trojnost v ročním koloběhu. Práh 1992.
Kolektiv autorů Pedagogické sekce při Goetheanu: Utváření výuky v 1. až 8. třídě waldorfské školy. Ostravská univerzita 1998.
Koepke, Hermann: Devátý rok života. Strom, Praha 1998.
Křišťan, Pavel: Parsifal. Baltazar 1993.
Lindenberg, Christoph: Rudolf Steiner. Opherus 1998.
Pol, Milan: Waldorfské školy: izolovaná alternativa nebo zajímavý podnět pro jiné školy? Masarykova Univerzita Brno 1996.
Rýdl, Karel: Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. SPN, Praha 1994.
Rýdl, K.: Reformní praxe v současných školských systémech. SPN, Praha 1990.
Steiner, R.: Filosofie svobody. Baltazar 1991.
Steiner, R.; Altehage, G. (ed.): K vývojovým fázím prvních tří sedmiletí. Opherus 2002.
Steiner, R.: Současný duchovní život a výchova. Studium (postupně vyšlo 14 samostatných sešitů s přednáškami).
Streit, Jakob: Proč děti potřebují pohádky. Baltazar 1992.
Zuzák, Tomáš: Hledání vztahu k dítěti ve waldorfské pedagogice. PF OU, Ostrava 1998.